ŚWIADOME ŻYCIE

ŚWIADOME ŻYCIE

Wielu ludzi ma swoje wyobrażenie o szczęśliwym życiu. I dobrze 😉 Są wśród nas także ludzie poszukujący szczęścia i tacy, co za nim gonią. Nie wiadomo, gdzie dokładnie go szukać ale zapewniam Cię, że wiadomo jak istnieje bowiem kilka zasad, które pomagają zbliżyć się do świadomego poczucia szczęścia i spełnienia. Oto one moje pięć zasad świadomego życia:

1. Kontakt z samym sobą (mindfulness). Akceptuj i skupiaj uwagi na doświadczaniu, czyli uważnym śledzeniu własnej aktywności umysłowej oraz wszystkich bodźców płynących ze świata wewnętrznego i zewnętrznego. Uwaga! Chodzi o śledzenie uważne, ale bezrefleksyjne – czyli nie zastanawiaj się zbyt dużo, po prostu przyjmuj. Monitoruj i staraj się zrozumieć swoje emocje, potrzeby, myśli i zachowania.

2. Samokontrola i podejmowanie decyzji. Kiedy podejmujesz decyzję, co zrobić lub jak się zachować, wyobrażaj sobie możliwe konsekwencje (przy czym wcale nie chodzi o pisane czarnych scenariuszy, tylko zdawanie sobie sprawy z następstw). Dzięki temu będziesz mógł dobrze wybrać. Spróbuj skoncentrować uwagę i energię na swojej decyzji oraz rozsądnie planuj swoje działania. Uwaga! Raz podjętą decyzję zawsze możesz zmienić (pamiętając o dalszych konsekwencjach).

3. Uspokajanie siebie i podnoszenie na duchu. To jeden z najprzyjemniejszych punktów. Mów sobie po cichu uspokajające, łagodzące treści oraz wyobrażaj sobie bezpieczne sytuacje i czynności. Żeby w pełni to osiągnąć, dobrze by było, gdybyś nauczył się relaksacji, pogłębiania oddechu i rozluźniania mięśni. Ważnym aspektem tego punktu jest pocieszanie siebie i dodawanie nadziei przede wszystkim w trudnych sytuacjach, bo i w nich można znaleźć coś dobrego.

W uspokajaniu siebie i podnoszeniu na duchu chodzi także o sztukę rozpoznawania i monitorowania negatywnych schematów straszenia oraz przygnębiania siebie. Do tego tematu wrócimy wkrótce w osobnym poście.

4. Wzmacnianie i dowartościowywanie siebie. Mimo że ten punkt jest przyjemny, to jednak bywa trudny do wykonania. W ciężkich momentach zapominamy o tym, żeby się dobrze traktować, co oznacza także: wzmacniać i dowartościowywać. Sprawiaj sobie małe przyjemności i nagradzaj samego siebie. Rozpoznawaj i przypominaj sobie pozytywne i wartościowe sytuacje i zachowania. I… bez względu na to, co się w Twoim życiu wydarzy, stój zawsze po swojej stronie 🙂

5.Interpersonalność. Last but not least. Naucz się asertywnego komunikowania własnych pragnień, poglądów, decyzji, ekspresji potrzeb i uczuć. Pamiętaj, że przez całe życie człowiek wywiera wpływ na innych i odbiera go. Ważne jest, żebyś rozumiał siebie oraz bliskich i budował dobre relacje (ze sobą i z innymi), zdobył umiejętność prowadzenia negocjacji. Przede wszystkim zaś chodzi o to, byś odnajdywał i cenił siebie nawet w najmniejszych sprawach, także wtedy kiedy zalewają Ciebie emocje.

Z moich obserwacji wynika, że świadome życie można rozwinąć w trzech krokach:

krok pierwszy: słuchanie siebie, czyli odkrywanie swoich pragnień (czegoś, co chcemy),

krok drugi: rezygnacja z pragnień, które nie są naszymi potrzebami (czymś, co nas rozwija),

krok trzeci: wybór tylko tych potrzeb, które nam służą.

Starając się dojść do powyższych umiejętności, pamiętaj, że zawsze możesz dobrze zagospodarować swoje słabości w myśl zasady „Moje słabości są moją siłą”.

A jak Ty definiujesz swoje szczęśliwe życie?

autorka

Lidia Krotoszyńska

Ekspert wychodzenia z pułapek business & life. Psycholog & psychoterapeuta & businesswomen & mentor. Autorka rewolucyjnego poradnika „Moje słabości są moją siłą”.

      

autorka

Lidia Krotoszyńska

Ekspert wychodzenia z pułapek business & life. Psycholog & psychoterapeuta & businesswomen & mentor. Autorka rewolucyjnego poradnika „Moje słabości są moją siłą”.

      

PRZECZYTAJ TEŻ:

5 cech dobrego terapeuty

Żadne, nawet najbardziej szczegółowe (a może zwłaszcza najbardziej szczegółowe) reguły wykonywania zawodu psychoterapeuty nie dadzą gwarancji etycznego postępowania. To zależy przede wszystkim od wyczucia, samoświadomości i samokontroli terapeuty. Etyka działania nie...

Przewodnik po formach wsparcia i pomocy. Psychoterapia

Psychoterapia, wsparcie i pomoc psychologiczna, terapia (między innymi uzależnień), coaching, mentoring, szkolenie, program rozwojowy, wystąpienia motywacyjne – jeśli szukasz pomocy, a nie wiesz, którą metodę wybrać, ten tekst jest dla Ciebie. Na rynku dostępnych jest...

1500 CZYTELNIKÓW

NA TYM FANPAGE. DOŁĄCZ!

200 OBSERWUJĄCYCH

POZNAJ MOJE SŁABOŚCI!

LINKED IN

PROFIL ZAWODOWY

Comments

comments