Przewodnik po formach wsparcia i pomocy

Psychoterapia

Psychoterapia, wsparcie i pomoc psychologiczna, terapia (między innymi uzależnień), coaching, mentoring, szkolenie, program rozwojowy, wystąpienia motywacyjne – jeśli szukasz pomocy, a nie wiesz, którą metodę wybrać, ten tekst jest dla Ciebie. Na rynku dostępnych jest coraz więcej sposobów pomocy i wsparcia w trudnych sytuacjach życiowych, biznesowych lub po prostu związanych z rozwojem osobistym. Choć wydają się podobne do siebie, to każda z metod ma swoje charakterystyczne cechy, które warto znać.

Uogólniając, mogę powiedzieć, że ludzie szukają pomocy, bo chcą, by ich życie było lepsze. Czasem jest to kwestia poważnych problemów emocjonalnych i poznawczych, czasem potrzeba znalezienia rozwiązania w sprawach biznesowych, zawodowych czy prywatnych, czasem po prostu chęć rozwoju, zyskania większej świadomości siebie lub podniesienia swoich kompetencji. Chodzi o to, by lepiej radzić sobie w życiu prywatnym i zawodowym, żyć i osiągać zakładane cele. Często droga do ich osiągnięcia bywa celem, a nie środkiem do jego osiągnięcia. Dlatego warto, byś poznał możliwe drogi.

Psychoterapia (indywidualna i grupowa), terapia uzależnień, wsparcie psychologiczne, coaching, mentoring, szkolenie, program rozwojowy, wystąpienia motywacyjne – to wszystko są przykłady różnych metod wsparcia. Co je łączy? To, że pracują nad zmianą, z człowiekiem w zmianie oraz opierają się na relacji z drugą osobą (wspierającą, pomagającą). Czym się różnią? Formą, narzędziami, które wykorzystują oraz przede wszystkim tym, do kogo są kierowane i w jakiej sytuacji mają zastosowanie. Nieodpowiednio dobrane mogą niestety bardziej zaszkodzić niż pomóc. Chodzi także to, z kim współpracujesz – myślę tu o kwalifikacjach, doświadczeniu oraz samoświadomości osoby, która Cię wspiera i pomaga Ci.

Z pewnością zetknąłeś się z różnymi świetnymi, pomocnymi, dającymi do myślenia tekstami, wypowiedziami, książkami. Nie są one jednak konkretnym rodzajem pomocy i jako takie nie mogą być przyjmowane – stanowią jedynie inspirację. Głęboko cenię tych, którzy wiedząc o swoich możliwościach i brakach i posiadając swój kodeks moralny, nie pracują z osobami, którym pomóc nie mogą, ale robią dla nich coś najważniejszego – odsyłają do odpowiedniego specjalisty.

Nasz cykl zaczynamy od najgłębszej formy pomocy i wsparcia.

 

Psychoterapia

Psychoterapia jest metodą leczenia dotyczącą deficytów, problemów, zaburzeń. Choć piszę o metodzie leczenia, nie oznacza to, że ludzie, którzy przechodzą ten proces, są chorzy. Warto sięgnąć po pomoc psychoterapeuty, gdy czujesz, że nie radzisz sobie z trudnościami, coś Cię przerasta, lub znacząco utrudnia funkcjonowanie, gdy Twoje problemy albo życiowe kryzysy powtarzają się, masz poczucie, że zapadasz się, nie odnajdujesz w rzeczywistości, brak Ci radości życia lub masz poczucie, że jesteś w błędnym kole.

Proces terapeutyczny jest głęboki, najczęściej polega na przepracowaniu Twoich doświadczeń z przeszłości, często zmierza do zmiany tendencji w Twoim schemacie osobistym , który ukształtował się w dzieciństwie (wkrótce ukaże się o nim wpis). Obszary, którymi zajmuje się psychoterapia, to między innymi obsesje, niesłużące przekonania i myśli, emocje, dokuczliwe zachowania, relacje z innymi i umiejętności społeczne.

Terapia może doprowadzić do wyleczenia zaburzeń, na przykład emocjonalnych, lub przynajmniej do zmniejszenia ich uciążliwości. Generalnie ma poprawić dobrostan klienta lub pacjenta. Jeśli terapeuta używa słowa „pacjent”, to nie dla podkreślenia choroby, ale po to, by przypomnieć źródłosłów – patientis, czyli cierpiący (a po angielsku patience znaczy cierpliwość, co lubią podkreślać niektórzy moi pacjenci). Psychoterapia przecież służy właśnie zmniejszeniu szeroko rozumianego cierpienia.

Niezwykle ważna w procesie jest relacja między klientem a terapeutą. W zależności od nurtu, w którym prowadzona jest terapia, może ona przybrać różną formę, ale to właśnie ona jest źródłem pozytywnych doświadczeń, które klient przeżywa w procesie. W tej relacji terapeuta jest ekspertem, specjalistą w swojej dziedzinie. Ma wiedzę o metodach klinicznych i narzędzia, które pozwalają mu wspierać klienta. Zmiana może dotyczyć zachowania, procesów poznawczych czy nawet cech osobowości.

W zależności od problemu oraz nurtu psychoterapia może być krótkoterminowa (kilka do kilkunastu miesięcy) lub długoterminowa (kilkanaście miesięcy do kilku lat). Może być również indywidualna lub grupowa. Psychoterapeuta musi mieć odpowiednie wykształcenie i doświadczenie, na przykład ukończoną czteroletnią podyplomową szkołę psychoterapii, a najlepiej studia psychologiczne, pedagogiczne lub medyczne oraz staże. Niezbędnym warunkiem gwarantującym jakość pracy psychoterapuety jest jego własna terapia i stała superwizja (czyli wsparcie i pomoc innego doświadczonego psychoterapeuty).

 

Psychoterapia grupowa

Od Ciebie zależy jaką formę psychoterapii wybierzesz. Terapeuta może jednak zalecić jej konkretny rodzaj, są bowiem zaburzenia, w których leczeniu terapia grupowa jest niezwykle skuteczna. Ta forma terapii sprawdza się przede wszystkim, gdy borykasz się z problemami w szeroko pojętych relacjach międzyludzkich, odczuwasz ogromny lęk czy wstyd.

Terapie grupowe są prowadzone zazwyczaj przez dwóch terapeutów i uczestniczy w nich od kilku do kilkunastu osób. Leczące jest nie tylko oddziaływanie terapeuty, ale także kontakt z innymi osobami, które mają takie same trudności lub doświadczenia. Grupa jest prowadzona w sposób ustrukturalizowany, terapeuta ma plan działania, ustalane są zasady uczestniczenia w niej. Trwa od kilku do kilkunastu miesięcy.

Spotkania odbywają się niezależnie od obecności poszczególnych uczestników. Najlepsze efekty osiągniesz, gdy będziesz uczestniczył we wszystkich spotkaniach. W procesie grupowym generalnie ważna jest obecność wszystkich na każdym spotkaniu. Gdy jedno opuścisz, tracisz pewien etap pracy bezpowrotnie, bo grupa idzie do przodu. Oczywiście zawsze może zdarzyć się choroba czy inna nieprzewidziana sytuacja, która spowoduje nieobecność, ale zapisując się do grupy, warto zobowiązać się wobec samego siebie, że będzie się uczestniczyło w całym procesie.

 

Psychoterapia indywidualna

W psychoterapii indywidualnej proces terapeutyczny jest bardziej dostosowany do potrzeb konkretnej osoby. Ta terapia również ma swój plan, terapeuta stosuje odpowiednie techniki i narzędzia, jednak tempo pracy i kierunek wyznacza klient.

W psychoterapii indywidualnej kluczową rolę odgrywa relacja z terapeutą. Daje Ci możliwość zagłębiania się w siebie, jest tu więcej miejsca na zaglądanie w przeszłość i łączenie jej z teraźniejszością. Proces jest dłuższy i bardziej skupiony na Tobie. Tutaj również ustalane są zasady współpracy, wyznaczane cele i określane główne problemy, nad którymi chcesz pracować.

Indywidualne spotkanie możesz przełożyć lub odwołać (czasami z konsekwencjami finansowymi), w niektórych sytuacjach sesje mogą się odbyć również online na przykład przez Skype. Warto jednak pamiętać, że aby psychoterapia miała sens i przyniosła pożądany efekt, musi być regularna i proces nie może być przerywany. Najskuteczniejsza częstotliwość spotkań to raz w tygodniu.

 

Następne wpisy w tym cyklu będą dotyczyły zarówno innych form pomocy i wsparcia, jak i tego, czego możesz się spodziewać u psychoterapeuty i czego możesz od niego wymagać.

autorka

Lidia Krotoszyńska

Ekspert wychodzenia z pułapek business & life. Psycholog & psychoterapeuta & businesswomen & mentor. Autorka rewolucyjnego poradnika „Moje słabości są moją siłą”.

      

PRZECZYTAJ TEŻ:

5 cech dobrego terapeuty

Żadne, nawet najbardziej szczegółowe (a może zwłaszcza najbardziej szczegółowe) reguły wykonywania zawodu psychoterapeuty nie dadzą gwarancji etycznego postępowania. To zależy przede wszystkim od wyczucia, samoświadomości i samokontroli terapeuty. Etyka działania nie...

Świadome życie

Wielu ludzi ma swoje wyobrażenie o szczęśliwym życiu. I dobrze 😉 Są wśród nas także ludzie poszukujący szczęścia i tacy, co za nim gonią. Nie wiadomo, gdzie dokładnie go szukać ale zapewniam Cię, że wiadomo jak – istnieje bowiem kilka zasad, które pomagają zbliżyć się do świadomego poczucia szczęścia i spełnienia. Oto one – moje pięć zasad świadomego życia.

1500 CZYTELNIKÓW

NA TYM FANPAGE. DOŁĄCZ!

200 OBSERWUJĄCYCH

POZNAJ MOJE SŁABOŚCI!

LINKED IN

PROFIL ZAWODOWY

Comments

comments