LĘK

Emocje negatywne nie istnieją. Każda ze znanych nam i odczuwanych emocji na swój sposób jest potrzebna i stanowi niezbędną składową nas samych. Emocje mogą być jednak postrzegane jako przyjemne i nieprzyjemne, bo poza radością czy miłością każdy człowiek przeżywa również lęk, smutek, gniew czy wstręt.

Dziś porozmawiamy o lęku. Czym jest lęk? Skąd się bierze i jak wpływa na nasz organizm?

Lęk to emocja wywołująca stany i reakcje emocjonalne takie jak strach, obawy, niepokój, napięcie czy poczucie zagrożenia i jest jednym z najczęściej odczuwanych i występujących stanów emocjonalnych.

Poczucie lęku pojawia się w wyniku negatywnych doświadczeń w życiu i jest podobne do strachu z tym, że w przypadku strachu jego obiekt jest namacalny i realny, a sytuacje lękowe spowodowane są obawą o to co może nastąpić – nie jest to więc reakcja na zaistniałą sytuację, a jedynie jej wyobrażenie. Ważną rolę w procesie powstawania lęku odgrywa przypominanie sobie doświadczonego wcześniej strachu i lęku, a także wyobrażenie sobie potencjalnych zagrożeń, które mogą wystąpić w przyszłości. Lęk odczuwamy wtedy, gdy nie wiemy, co może się wydarzyć, gdy odczuwamy niepewność związaną z przyszłością lub też, gdy nadmiernie się martwimy (tu odnośnik do wpisu o martwieniu się). Najprościej rzecz ujmując – lęk występuje wtedy, gdy „coś może się wydarzyć, ale nie do końca wiemy co”.

Lęk to niewątpliwie jedna z najbardziej nieprzyjemnych emocji, ale zmagamy się z nim wszyscy niemal codziennie. Ma on swoją rolę w procesie adaptacyjnym, gdyż bez odczuwanego lęku narażeni bylibyśmy na ponoszenie niepotrzebnego ryzyka, brak refleksyjności czy nieprzemyślane decyzje. Lęk, choć nie tak bardzo jak strach, pozwala też w pewnym stopniu uniknąć możliwych zagrożeń, bowiem lęk uruchamia dużą ilość energii ukierunkowanej na unikanie i tworzenie różnych form samoobrony przed zagrożeniem.

Gdy jednak lęku jest w naszym życiu zbyt wiele lub gdy całkowicie przejmuje kontrolę może przeistoczyć się w zaburzenie. Zaburzeń wynikających z lęku jest wiele, ale najczęściej występujące to fobie (czyli strach przed konkretnymi sytuacjami, przedmiotami, osobami czy zwierzętami), PTSD (zespół stresu pourazowego), panika czy zaburzenia obsesyjno-kompulsywne. Można więc lęk naturalnie przeżywać lub mieć go na stałe jako jedną z cech, co oznacza utrwaloną tendencję do częstego przeżywania lęku. 

Z moich doświadczeń w pracy terapeuty wynika, że istnieje sześć najczęściej pojawiających się lęków. To lęk przed ubóstwem, krytycyzmem, chorobą, zawodem miłosnym, starością i śmiercią. Każdy z nas przeżywa je wszystkie, na różnym etapie życia, ale nie zdarza się często, żeby pojawiły się one wszystkie jednocześnie.

Z lękiem, zarówno tym codziennym jak i permanentnie odczuwanym, można sobie jednak radzić na wiele sposobów. O tym przeczytasz w kolejnym wpisie.  

A Ty jak często odczuwasz lęk i co jest jego najczęstszym źródłem. Podziel się, proszę, w komentarzu!

autorka

Lidia Krotoszyńska

Ekspert wychodzenia z pułapek business & life. Psycholożka & psychoterapeutka & mówca & przedsiębiorca & mentorka. Autorka rewolucyjnego poradnika „Moje słabości są moją siłą”

      

PRZECZYTAJ TEŻ:

Nie znaleziono żadnych wyników

Nie znaleziono szukanej strony. Proszę spróbować innej definicji wyszukiwania lub zlokalizować wpis przy użyciu nawigacji powyżej.

1500 CZYTELNIKÓW

NA TYM FANPAGE. DOŁĄCZ!

200 OBSERWUJĄCYCH

POZNAJ MOJE SŁABOŚCI!

LINKED IN

PROFIL ZAWODOWY

Comments

comments